Fædrelandsvennen, 02.09.2011

Vil bygge ny konteinerhavn i ekspressfart.

Hvorfor vente 25 år på ny konteinerhavn når man kan få det på få år?

Kristiansandsfirmaet Viking Development Group vil bygge på sand fremfor stein, og mener det vil spare både tid og penger.

"Sand er en velkjent og anerkjent måte å bygge flyplasser og havner på. I Hong Kong og Singapore, hvor man er avhengig av nye landområder, er teknologien svært utbredt. Prinsippet er ganske enkelt: Man drar ut med store skip og suger opp sand fra havbunnen. Deretter frakter man dit det skal og sprøyter det ut", forklarer Tor Hodne, daglig leder i Viking Development Group.

 

Store i Singapore.

Firmaet han leder holder til i Østre Strandgate og er en tenketank innen maritim og offshoresektor. Nylig landet firmaet en millionkontrakt i Singapore med konseptet Sandpiper, en sandoppsugingsteknologi de har patent på.

"Det heter egentlig landgjenvinning. En metode som er brukt over hele verden. I Europa brukes den allerede i land som Nederland og Danmark. Uten at vi vet helt hvor stort volum som skal fylles i Kolsdalsbukta, kan vi anslå at vi kan fylle opp området med sand i løpet av ett år", forklarer Hodne.

 

Sand i Danmark.

Likevel er teknologien rimelig ukjent her hjemme. Mens Kristiansand kommune har jobbet i flere år med å utvikle planene for den nye konteinerhavna i Kolsdalsbukta - og forventer å bruke ytterligere 25 år på arbeidet med den - finnes det en bedrift i Østre Strandgate som kan redusere arbeidet med rundt 23 år. Hvorfor har man ikke visst om denne muligheten tidligere?

"Vi har blikket rettet utover mot resten av verden, på langt større prosjekter. Men det betyr ikke at vi ikke er interessert i å være med på å bidra her hjemme. Så lenge vi får være partnere i Danmark med på dette, det er der vi må hente sanden, er det ingenting i veien for at vi kan stille med vår kunnskap", sier Tore Hansen-Tangen, styreleder i Viking Development Group.

 

Må sjekke dybden.

Det høres så fryktelig enkelt ut: Hente litt sand, frakte det dit det skal, og fylle på til haugen er stor nok. Oppfinneren av Sandpiper, Helge-Ruben Halse, påpeker at det ikke er fullt så enkelt.

"Vi må naturligvis sjekke sandkvaliteten, i tillegg må vi se på dybden - det må ikke være for dypt, og vi må få konsesjon til å hente sand. I tillegg må vi sjekke om vi kan bygge oppå leiren som ligger på havbunnen, eller om vi må fjerne den, forklarer Halse, som jobber i samme firma.

"Danmark har sand vi kan få, rundt 85 nautiske mil fra Kristiansand. I tillegg fikk jeg vite at konteinerhavnen i Århus er bygd på sand, og der er det enda verre bunnforhold enn her, med rundt 15-20 meters lag med slam. I Kolsdalsbukta er det ikke sikkert vi trenger å fjerne leiren en gang, vi vil sannsynligvis kunne kapsle den inn", forteller Tore Hansen-Tangen.

 

Send meg forslaget.

Havneingeniør i Kristiansand, Svein-Inge Larsen, har kun fått med seg innspillet om å bygge konteinerhavna på sand i et tv-innslag på NRK Sørlandet, og vil derfor ikke kommentere hvor realistisk prosjektet er. Men han oppfordrer Viking Development Group til å sende inn forslaget så fort som mulig.

"Jeg vil mer enn gjerne ha inn forslag. Vi vurderer flere alternativer, sand har så langt ikke vært vurdert, men vi ser gjerne på det inntil vi lander på et konkret forslag som skal behandles politisk i 2013, har vi i mellomtiden noen av de beste geoteknikerne i landet som ser på hvilke muligheter som finnes", sier Larsen.

Steinmasse fra arbeidet med Vågsbygdveien er allerede i ferd med og dumpes i Kolsdalsbukta, men havneingeniøren forklarer at dette dumpes i området utenfor der det skal bygges, som en slags buffer eller mur. Larsen mener likevel det er mange faktorer som vil gjøre det vanskelig å bygge med sand.

"De alternative måtene for å bygge opp nødvendig areal for en ny konteinerhavn kan være bruk av steinmasser, peling, spunting og eventuelt flytende konstruksjoner. Grunnforholdene i Kolsdalsbukta er krevende, med tykke lag av marin leire. Belastningene på et konteinerareal er store og kravene til setninger i grunnen fra kraner og jernbanespor er strenge", forklarer han.

 

 

[Tilbake]
 
 
 
Viking Development Group | Østre Strandgate 40, Pb. 22, NO-4661 Kristiansand, Norway | Tel: +47 38 10 41 00 Fax: +47 38 02 08 40 | firmapost@vdg.no